PvdA brengt kunst

De meeste Almeerders genieten van grootschalige muziekoptredens en boeiende optredens in het theater. Ze missen een groot museum of concertgebouw niet, want ze zijn het eens met de eerste burgemeester van Almere, Han Lammers, die dat kort en goed omschreef: „ het Concertgebouw van Almere staat in Amsterdam”.

Luid en duidelijk, maar bijna niemand weet meer dat in het eerste tien jaar van Almere ook veel ludieke en zelfs grote kunstmanifestaties hebben plaatsgevonden. Naast de Dogtroep op het Almeerse strand en het Ballongenootschap, is begin jaren 80 een grote theater productie van het toneelstuk Macbeth in het bos bij de Grote Vaart uitgevoerd.

In diezelfde tijd heeft de PvdA het initiatief genomen voor kunst in de parken en buurten. Veel nieuwe gebouwen konden dank zij de 1% regeling het mogelijk maken een beeld of een ander kunstwerk in de nabijheid neer te zetten. Er werd een speciale Adviescommissie voor Beeldende Kunst geïnstalleerd.

Om de kunst onder aandacht van een groter publiek te brengen zijn jonge kunstenaars gevraagd om in de kelder van het nieuwe stadhuis te exposeren. In deze Aleph kregen ook internationaal bekende kunstenaars de ruimte om een tentoonstelling te maken, met steun van de PvdA, en mede dank zij het harde werk van directeur Kunstzaken James Purvis.

Bovendien hebben bekende „landmarks” als de Naald, de Groene Kathedraal, en „Polderland Garden of Love and Fire” van de wereldberoemde Daniel Libeskind (Freedom Tower in New York) de openbare ruimte verlevendigd.

Je moet je realiseren dat in een zo jonge stad in opbouw, de zeer lange tradities in steden „op het oude land” , niet zo snel een nieuwe voedingsbodem krijgen. Dat is de essentie van politiek en maatschappelijk brede steun voor Volksontwikkeling, waar de Almeerse scholen een belangrijke rol in spelen. En een speerpunt voor de PvdA in Almere.

Het was te danken aan PvdA-wethouder Trieller en James Purvis, dat de bijzondere paviljoens van de Documenta in Kassel, in 1994 zijn aangekocht om in Almere te worden gebruikt als modern museum De Paviljoens. Veel internationaal bekende tentoonstellingen zijn daarin georganiseerd, en wat misschien niet veel mensen weten, elk jaar kwamen bijna 10.000 scholieren op speelse wijze kennis maken met de kunst.

Het museum is in 2013 gesloten: dat heeft de vorige PvdA-fractie volledig uit haar handen laten vallen! Maar na enkele jaren zoeken begint nu langzamerhand in het KAF (Kunstlinie Almere Flevoland) een tentoonstellingsbeleid weer van de grond te komen. Een groot succes is inmiddels gegroeid rond de Landart in Flevoland. Regelmatig worden trips georganiseerd langs de openbare kunstwerken in Flevoland, waaronder de op een landtong bij Lelystad geplaatste figuur Exposure van Anthony Gormley: de zittende man!

En zou Jazz below the Sea weer terug kunnen komen?

Rob Schaeffer
oud fractievoorzitter 1978-1984