Een politieke partij is een mensenvereniging. Alle leden samen maken door de jaren heen de geschiedenis van een partij. Velen daarvan springen er om uiteenlopende redenen uit en noemen we kopstukken. We hebben er in Almere als je veertig jaar in ogenschouw neemt vele tientallen van. Met een redelijk willekeurig aantal van hen hebben we contact gezocht om hun licht eens te laten schijnen over de afgelopen 40 jaar of over aanpalende onderwerpen.

• De nieuwe fractievoorzitter
    Je kunt niet alleen maar terugkijken bij een politieke partij, want regeren is vooruitzien. Daarom spraken we ook met de kersverse nieuwe fractievoorzitter in Almere: Jerzy Soetekouw.
  • Groeten uit Lisse
    Om Lies Spruit te ontmoeten gingen we naar de gemeentehuis van Lisse. Daar liet ze onder meer een fraaie ketting zien.
  • Karel Moritz: ‘De PvdA moet Almeerders weer het gevoel geven dat ze erbij horen.’
    Niemand heeft meer kilometers in de benen voor PvdA Almere dan Karel Moritz. Letterlijk, want hij sjouwde al in het rond toen alles nog op papier moest worden verspreid. Lees hier hoe hij bijna verdwaalde bij het slaan van de eerste paal voor Almere Stad.
  • Peter Meijknecht: afdelingsvoorzitter 1997-2001
    Afdelingsvoorzitters hebben we in ruime mate gehad. Soms zelfs op voorspraak van de burgemeester. Zoals bij Peter Meijknecht het geval was.
  • Een rood kloppend hart
    Een grote naam in de historie van de PvdA in Almere is zonder twijfel oud-wethouder en oud afdelingsvoorzitter Wim Trieller. Hij schreef dit artikel zelf, nota bene deels in het ziekenhuis.
  • ‘Niets zit ons in de weg en anders ruimen we het op.’
    Deze uitspraak is van de onze allereerste fractievoorzitter in Almere: Peter de Jonge. We zochten hem op in Heerenveen waar hij van 1993-2011 burgemeester was.
  • Johanna Haanstra
    Vijf verschillende functies had Johanna Haanstra voor de PvdA. Dat is in Almere waarschijnlijk een record. Logisch dus om haar eens te vragen om terug te blikken.
  • Lea Bouwmeester
    De afdeling was er al voor zij werd geboren, maar toch is zij op één na de Almeerse partijgenoot die het in de partij het verst heeft geschopt. Nu al. Wie weet wat we daar over veertig jaar nog aan moeten toevoegen.